top of page

Vandreture

Vandretur omkring Villa Vangile

I forbindelse med arbejdsugen var der to, der fik til opgave at rydde en sti rundt om ejendommen. Den er meget velegnet til en eftermiddagstur med kaffen eller en aftentur med hvidvinen.

Man starter i område 2 ved lågen ud til Via Casorino og går rundt langs kanten af område 2 og ved den nye parkeringsplads over i område 3. Fortsætter langs område 3 op i olivenlunden, hvor vi på det stejleste stykke har etableret fire små stentrin. Udsigten længere fremme er fantastisk og vil egne sig fortrinligt til en lille bænk til lidt “zen” tid. Fortsætter herefter og ender ved opgang til den nye petanquebane.

Endvidere er en ny sti “ Nordstien” nu åben og starter, hvor Via Casorino slår et knæk ved område 3. Man kan herfra gå ned i skoven og ender ved et sted, hvor naboen tapper kildevand.

Udflugt 1.jpg

Nordstien

’Nordstien’ nævnt i ’Vandretur omkring Villa Vangile’ går ind langs den nordlige olivenlund og ender på den anden side af en lille bambuslund. Det er en fin lille tur, hvor der også er mulighed for at fortsætte op til Via Mortineto ved at følge et kort stistykke startende ved vandposten lige over for bambuslunden. Hvis man går til venstre op ad vejen, ender man ved Via Casorino og kan følge den ned ad bakken tilbage til Villa Vangile. Går man i stedet ned ad vejen, deles den efter kort tid. Hvis man går til venstre ad Via Christoforo Colombo, får man efter få hundrede meter et meget flot vue ud over Montecatini Terme. Fortsætter man ned ad vejen, når man til Via A. Vespucci. Her drejer man til højre, kommer man efter få hundrede meter ud til Via Vangile lige oven for rundkørslen og kan ad den vej returnerer til Villa Vangile. Men man kan også nøjes med den flotte udsigt og gå tilbage til Via Mortineto og fortsætte ned ad bakken. Vejen går bag om ruinen over for Villa Vangile - den som renoveres af tennistræneren og ligger på en vej, som forvirrende nok også hedder Via Mortineto. Vejen ender ved Via Colligiana (forlængelse af Via Vangile), og kort før den går vejen under et hus!

Mvh Jens, nr. 184

Vores vandfald

Vi ejer også et lille skovområde ca. 1.200 meter fra villaen.

Man skal op ad vejen og forbi Le Molina, og så finder man det på en lille side-sti.

Det er absolut inden for gåafstand og er helt sikkert et besøg værd.

Der vil senere komme en nøjagtig beskrivelse med en lille dronefilm, der viser turen derop.

Colle di Buggiano

"Colle e Dintorni" er et projekt, der er født ud fra en idé af Sandro Ferretti, en sportsentusiast, der i samarbejde med Simone Fanali meget nøje har markeret flere ruter,  i det bakkede område Colle di Buggiano, som vi kan se fra Vangile.

Dette projekt, der støttes af turistministeriet i Buggiano Kommune, præsenterer skønhederne i Valdinievole, så alle kan nyde fantastiske panoramaer i kontakt med naturen.

5 cirkulære ruter er det blevet til, alle på papirkort og let tilgængelige.

RUTE N. 1 GRØN -- 4 KM

RUTE N. 2 BRUN -- 7,6 KM

RUTE N. 3 GULE -- 9,8 KM

RUTE N. 4 RØD -- 11,6 KM

RUTE N. 5 SORTE -- 14. ,5 km

plus tre TRAILLØB baner på 15, 17,3 og 24 km, som er en kombination af to eller flere baner.

Alle ruter starter og slutter fra Colle di Buggiano (PT). På toppen af trappen ved siden af parkeringspladsen finder du en postkasse med sporkort og en bog, hvor du og andre kan gøre notater.

Hver sti er lodret markeret med et bestemt tal og farve med grønne og blå pile.

Vanskeligheden er at betragte som First Level Vandring med en højde på mindre end 500 m.

Velegnet til både gåture og Mountainbiketure.

Se mere her: Colle di Buggiano

Bagvej til Montecatini Terme

Hvis man går ca. en km op ad Via Casorino, kommer man til et sted, hvor vejen deler sig, netop hvor vores Casorino-olivenlund slutter. Hvis man går til venstre, kommer man i løbet af nogle få hundrede meter til restauranten Casorino. Drejer man til højre, kommer man ind på en blind vej, hvor der ligger nogle huse. Belægningen på vejen ændres efter kort tid fra asfalt til grus. Kort før grusvejen slutter, er der et træskilt i højre side, som peger ned ad en stejl tilgroet grusvej – måske en gammel kærrevej. På skiltet står med malede bogstaver ’Montecatini’ (såvidt jeg husker, står der også ’Terme’). Det går stejlt nedad til at starte med, så ikke noget for sarte knæ. Efter kort tid ændres grusvejen til græs og vildsvinespor, og det kan være lidt svært at følge stien. Men problemet er ikke så stort, for man skal bare fortsætte nedad, og der er indhegnede marker på begge sider. Efter et stykke snævres åbningen mellem hegnene ind, så man ’sluses’ i den rigtige retning. Man ender nede på en lille asfalteret vej, som går ned mod den nordlige ende af Montecatini Terme. På et tidspunkt deler vejen sig. Hvis man går til venstre, ender man tæt ved den nordlige ende af den store park i byen. Drejer man i stedet til højre, føres man ned til Via Vangile lige oven for rundkørslen og kan ad den vej returnerer til Villa Vangile.